• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Met een beperkt budget snel het hoogst noodzakelijke in huis halen!

Precies, daarop doelde ik ook met de "micro-SD kaartjes" als "kapstok met uitleg" @joepmeloen . Je bedoelt waarschijnlijk ook een lijst met boeken? Ik vermoed dat daar ergens wel een draadje voor bestaat, maar in de uiteindelijke lijst kan ik natuurlijk wel onderwerpen noemen waaraan kan worden gedacht.

Ik heb zelf vooral veel digitale boeken in het Engels. Verspreiding door face-to-face een micro SD te kopiëren, op een SC of zo, is wel het mooist.
Maar, mocht je iets specifieks zoeken en is Engels geen probleem stuur dan een PM en dan wil ik wel kijken wat ik kan doen. Datzelfde geldt ook voor andere oude rotten natuurlijk.😉

Waarom heb ik zoveel in het Engels? Omdat er daarvan veel meer in omloop is dan in ons taaltje, en er ook eerder specifieke zaken te vinden zijn.

Ik zat meer tr denken aan telefoonnummers van bijvoorbeeld de weekend-tandarts. Maar weetje-wat-het-wel-is, als je een "survival-in-woods" hebt gelezen dan heb je ze vaak allemaal al wel gelezen, this alleen wat anders verpakt, geschreven endergelijke.

Ik bedoel dus meer iets als een soort van spiekbriefje voor als je bijvoorbeeld een "hoe zat het ook al weer" ervaring hebt.

Dus stel je kies breekt in tweeën, zaterdag nacht, waar kun je dan terecht.
Of is er misschien een alternatief dan de snelweg, gps werkt even niet, is een kaart wel handig.


@JJ&A maagzuur kan je gek genoeg telijf gaan met zurebommensap. Maar @drent bedoelt dat je maagbeschermers nodig hebt voor declofanaf, ibuprofen endergrlijke, handig om die naast elkaar te hebben, naast de ibu, zou je er nog een paracetamol of 2 naast kunnen nemen.
 
Ik zat meer tr denken aan telefoonnummers van bijvoorbeeld de weekend-tandarts.
Dat is zeker zinvol @joepmeloen , dat ieder een eigen lijstje heeft met belangrijke info. Of een telefoonnummer van de tandarts nog relevant is na een SHTF is wel even de vraag. Ach, een gevulde gereedschapskist biedt ook uitkomst!
Klieste_klasicke.jpg
Maar weetje-wat-het-wel-is, als je een "survival-in-woods" hebt gelezen dan heb je ze vaak allemaal al wel gelezen, this alleen wat anders verpakt, geschreven endergelijke.
Dat is inderdaad zo, veel boeken over min of meer hetzelfde. Toch verzamel ik ze graag allemaal omdat ik pas na een SHTF weet wat ik dan nog aan informatie zoek. En misschien dat er net in dat ene boek...
Ik bedoel dus meer iets als een soort van spiekbriefje voor als je bijvoorbeeld een "hoe zat het ook al weer" ervaring hebt.
Ik zet veel van die weetjes in een simpel .TXT documentje op de laptop en telefoon.

Op de laptop heb ik dat ook, maar dan goed versleuteld, met passwords, hyperlinks, en allerlei info zoals webshops, router passwords, bankgegevens. Het is eenvoudig naar USB stick en SD kaart te kopiëren.

Ik ben nog wel op zoek naar een goede versleuteling die ik op de Android telefoon kan ontsleutelen.
Dus stel je kies breekt in tweeën, zaterdag nacht, waar kun je dan terecht.
Of is er misschien een alternatief dan de snelweg, gps werkt even niet, is een kaart wel handig.
Ik leun wat dat betreft stevig op de smartphone. "Kaarten" heb ik dan sowieso in de navigatie-app.
 
Beste @drent bij maagzuur is Natriumbicarbonaat het beste middel het werd vroeger ook verstrekt door de huisartsen, maar ze maken geen winst op het product mijn vrouw is er ook nog steeds aanhankelijk vanwege een zeer ernstige Barrett, ze kan door de zuur vrijwel niets meer eten en drinken, de natriumbicarbonaat wat als enige nog wat verlichting geeft.
En het is ook nog eens goed voor de PH van je lichaam.

Wij betalen €0,50 voor een pond bij de warme bakker.

Dus doe wat wijs is.
@JJ&A , dat is dan goedkoop bij die warme bakker. Nu is het hier geen medische vraagbaak of raadgever maar jouw suggestie raakt de natriumbicarbonaat die ik opvoerde.

Lees goed wat erover beschreven staat, en vraag bij twijfel de arts. Het kan veel goed doen maar te veel kan schaden en er zijn situaties waarin gebruik wordt ontraden.
https://www.medibib.nl/blog/zuiveringszout-baking-soda-natriumbicarbonaat

Nu toch nog even het volgende daaruit.

"Opgelet! In kleine hoeveelheden is zuiveringszout wellicht niet gevaarlijk, te hoge dosissen daarentegen kunnen toxisch zijn. Raadpleeg bij twijfel altijd eerst je arts.
Waarschuwingen en contra-indicaties bij inwendig gebruik
  • Zoals het woord het zegt, bevat natriumbicarbonaat veel natrium (=zout). Deze stof is dus niet aanbevolen voor mensen met een hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten, nierfalen, leverfalen of allergieën.
  • Gebruik geen zuiveringszout in combinatie met medicijnen!
  • Zuurremmers remmen de opname van foliumzuur en de benutting van vitamine B12.
  • Zuiveringszout is niet per definitie veilig. Te hoge doseringen kunnen hoofdpijn, misselijkheid, diarree, prikkelbaarheid, zwelling van de voeten of enkels, zwarte, teerachtige ontlasting of gemalen koffieachtig braaksel veroorzaken. De ene zal sneller nevenwerkingen vertonen dan de andere.
  • In zeldzame gevallen ontwikkelt zich een metabole alkalose met volgende symptomen als gevolg: spierzwakte, trage reflexen, verwardheid, bevende handen, licht gevoel in het hoofd, misselijkheid, overgeven, een doof gevoel in het gezicht of de ledematen, verlengde spierspasmen (tetanie) … Wees dus voorzichtig en neem niet zomaar op eigen houtje zuiveringszout. Bespreek je voornemen altijd eerst met je behandelende arts."
 
In Belgie hebben we speciale telefoonnummers, dan krijg je een tandarts (of een huisarts, dat is een ander nummer) van wacht. Je mag de nummers ook alleen bellen als er spoed is, anders moet je gewoon wachten tot je normale tandarts of huisarts er is. Die nummers moet je dan gewoon opslaan net als het nummer om je bankpas te blokkeren, of het nummer van de sleepdienst voor je auto ;)
 
@martin @RockyFlats

Wat ik bedoel met het niet te ingewikkeld maken, is dat ik even uit ga van de vele huishoudens waar geen Kampeer uitrusting aanwezig is want altijd lekker all inclusive en die gewend zijn aan alle gemakken onder handbereik te hebben via de mobiel (boodschappen bestellen, huis op afstand warmer of kouder etc) en die zelfs de creativiteit om te bedenken wat er gegeten wordt hebben uitbesteed aan de "gevulde doos bezorgers" .
Een deel van deze groep leeft " boven zijn stand" en houden door de dure leefstijl aan het eind ook niet veel over.
Een ander deel zal genoeg spek op de rug hebben om een paar kant en klare pakketten aan te schaffen als ze daar noodzaak voor zien, maar ja , met geld kom je er wel (denken ze).

En dat zijn er meer dan je denkt.
Dit is ook de groep die bij een kookadvies voor water de supermarkt leeg trekt, want hoe kan je nou je water je kokendwaterkraan 3 minuten laten doorkoken, lukt ook niet met je waterkoker.

Maar ook de huishoudens waar geen kampeer uitrusting aanwezig is omdat het teveel kost om op vakantie te gaan, en de huurwoning niet veel extra ruimte biedt voor grote voorraden etc.

Al deze groepen zullen eerst maar eens die drie dagen moeten voorbereiden met een extra focus op schoon water en verwarming van water/ voedsel.

Hier begint het preppen. ...

Dit zal voor velen de basis worden, waarna er uitgebreid kan worden en verdieping gezocht kan worden. De milde scenarios zullen eerst bekeken worden, maar voordat er voor een TEOTWAWKI scenario geprept wordt ben je vaak jaren verder.

Is drie dagen te weinig, ik denk het wel, kan je voor weinig veel halen bij de Aldi, lidel, Temu en Alie? absoluut

Maar het moet denk ik vooral eenvoudig zijn om over te schakelen, dus geen ingewikkelde verhoudingen van stofjes om iets schoon te maken of te ontsmetten, maar een filter en eventueel een zuiveringstablet per liter voor het water,en koken op gas en " simpelweg" Radio luisteren (voor zenden moet je ontvangers hebben, en dus een netwerk en ja, programmeren kan je leren, maar de computer is helaas leeg).

En uiteraard langzaam aan de voorraad uitbreiden, zowel water als voedsel.

GreetZ,
Pjotr78
 
Laatst bewerkt:
@martin @RockyFlats

Wat ik bedoel met het niet te ingewikkeld maken, is dat ik even uit ga van de vele huishoudens waar geen Kampeer uitrusting aanwezig is want altijd lekker all inclusive en die gewend zijn aan alle gemakken onder handbereik te hebben via de mobiel (boodschappen bestellen, huis op afstand warmer of kouder etc) en die zelfs de creativiteit om te bedenken wat er gegeten wordt hebben uitbesteed aan de "gevulde doos bezorgers" .
@pjotr78 , daar heb je zeker een punt. Ik kampeerde al jong met mijn ouders en dan doe je allerlei indrukken en vaardigheden op die de meesten missen. Ook de diensttijd hielp wel, om te leren om je te behelpen en om een indruk te krijgen van gevaren en de menselijke weeffoutjes. We zitten nu op een broze roze wolk, en velen kennen geen andere kleur. Tot ze er doorheen zakken, en berg je dan maar.
Niets gewend zijn (dan luxe, en "dat alles kan"), dat levert een "hard awakening", en dat zal men dan heel graag met ons willen delen.😜
Niet dorst of honger worden dan ons grootste probleem, maar ... de medemens😉
Hier begint het preppen. ...
Dit zal voor velen de basis worden, waarna er uitgebreid kan worden en verdieping gezocht kan worden. De milde scenarios zullen eerst bekeken worden, maar voordat er voor een TEOTWAWKI scenario geprept wordt ben je vaak jaren verder.
Dit draadje is juist bedoeld om full-power in huis te halen wat er minimaal nodig is. Vanuit de gedachtengang dat er wellicht geen jaren of maanden meer voor restten.
Is drie dagen te weinig, ik denk het wel, kan je voor weinig veel halen bij de Aldi, lidel, Temu en Alie? absoluut
Ik weet dat dat veel te weinig is als zich een crisissituatie aandient (denk ik).
En gebeurt dat eenmaal, dan is er bij de supermarkten niet meer te halen dan voor een of twee dagen, met wat geluk. Zo bedoelde je het waarschijnlijk ook? Nu, kan men er inderdaad nog terecht... nog...
Maar het moet denk ik vooral eenvoudig zijn om over te schakelen, dus geen ingewikkelde verhoudingen van stofjes om iets schoon te maken of te ontsmetten, maar een filter en eventueel een zuiveringstablet per liter voor het water,en koken op gas en " simpelweg" Radio luisteren (voor zenden moet je ontvangers hebben, en dus een netwerk en ja, programmeren kan je leren, maar de computer is helaas leeg).
Eenvoudig, ja, voor zover mogelijk, maar om achteraf voor "de voet weg" het essentiële bijeen te sprokkelen dat nodig is, dat zal niet meevallen in een crisissituatie. Daarom, dat het beste gisteren of nu nog voor elkaar boksen...
En uiteraard langzaam aan de voorraad uitbreiden, zowel water als voedsel.
Vooral niet langzaam wat een "ijzeren voorraad" aangaat, voor zover bruintje het kan trekken. Heb je dat eenmaal in huis, en dan denk ik zelf minimaal aan voorraad voor een maand, dan ligt het anders en kan de focus op vervolmaken, rouleren en verfijnen, en dat bedoelde je wellicht.
GreetZ,
Pjotr78
Eensgelijks!
 
Is drie dagen te weinig, ik denk het wel, kan je voor weinig veel halen bij de Aldi, lidel, Temu en Alie? absoluut

Ik snap je punt.

Het lastige met preppen is dat het geen enkel nut heeft als men niet bewust is van de afhankelijkheid.

Je kunt nog zo veel adviezen opstellen, met zoveel lijstjes aan komen zetten. Het heeft geen enkel nut als men niet stilstaat met de toegenomen afhankelijkheid dat er stukje bij beetje in is geslopen.

Dus stap 1 is bewust worden dat we afhankelijk zijn van een kritisch systeem. En door deze afhankelijkheid zijn we in mijn ogen ook kwetsbaar.
Zolang je dat niet inziet heeft stap 2 geen enkele zin.

Ik ken heel veel mensen die na een probleem aangeven dat ze nu toch wel even wakker zijn geschud. En dat ze stappen zullen zetten om de volgende keer het probleem voor te zijn.

En je snapt hoe het in de praktijk gaat. Ze doen helemaal niks, en gaan helemaal niet proactief iets doen.

Een rare vergelijking is het maken van een backup van gegevens. We weten allemaal dat er een dag zal komen dat een computer kapot zal gaan, of dat een harddisk het zal begeven, of dat een dief jouw computer/laptop ooit zal stelen.
Het heeft niet veel zin om na dat punt na te denken over een backup. Dan ben je te laat. Je moet VOORAF nadenken over dit gegeven. En eigenlijk kan ik me er ook niet meer druk in maken. Ik heb teveel huilende mensen aan de balie gehad die alle adviezen in de wind hebben geslagen, en dan nog een beetje boos worden omdat ze hun eigen verantwoording nooit hebben genomen.
Het mooiste was wel een fotograaf die alles op een micro-sd kaart had gezet van iets van 5 trouwreportages. Lekker allemaal op een SD kaart van Ali en uiteraard geen backup tussendoor maken en dan een beetje lopen schelden dat het belachelijk is dat wij die data niet kunnen terug toveren.

Ik kon me er vroeger druk in maken. Ik haal tegenwoordig mijn schouders op adviseer de fotograaf dan om de foto's dan nog maar eens te maken.

De meeste mensen zijn gewoon te dom om vooraf over dingen na te denken.
Preppen is vooruit denken. Als men dat niet kan, gaan ze dit draadje nooit lezen of ze wachten met de aanschaf als de winkels leeg zijn, of de stroomvoorziening of watervoorziening het laat afweten.
 
Een stichting "Het Voedingscentrum" schreef in 2019 (politiek correct) het volgende, daarbij ook verwijzend naar het WUR rapport uit 2013 waarin werd geconcludeerd "dat NL in de voedselbehoefte kan voorzien (bij gesloten grenzen)". Dick Berts maakte daarvan in het tweede deel van het interview al terecht gehakt. In echte crisistijden sluit immers niet alleen de grens, maar is ook de energievoorziening, de communicatie en het logistieke naar de knoppen, om over chaos nog maar niet te spreken.

"[...] Zorg bijvoorbeeld dat je voor 72 uur (3 dagen) voldoende eten en water in huis hebt om te overleven. Dus allemaal hamsteren? Nee dus. Gewoon een ijzeren voorraad in je voorraadkast en een gevulde vriezer hebben voor een paar dagen (en dus niet voor weken of maanden).
Vertrouw in de tussentijd op de hulpdiensten die je komen redden. Dat is ook wat we de laatste tijd hebben gezien. Hulptroepen die overal klaar staan om zorg te verlenen en winkels te bevoorraden. [...]"

https://mobiel.voedingscentrum.nl/n...-houd-je-hoofd-koel-en-je-vriezer-gevuld.aspx

Hoe enorm onnozel (of doortrapt en onverantwoord) kan men zijn om zoiets te schrijven, denk ik dan?

Mensen afraden om voor weken of maanden voorraad in te slaan, en aanraden "om te vertrouwen op hulptroepen die overal klaar staan", dat is een volkomen onnodig en m.i. irreëel spelen met levens van anderen.
En waarom, vraag ik mij dan af?

Ik hoop erop, dat jullie er ook zo over denken. Niet in slaap laten sussen...😉
 
Een stichting "Het Voedingscentrum" schreef in 2019 (politiek correct) het volgende, daarbij ook verwijzend naar het WUR rapport uit 2013 waarin werd geconcludeerd "dat NL in de voedselbehoefte kan voorzien (bij gesloten grenzen)". Dick Berts maakte daarvan in het tweede deel van het interview al terecht gehakt. In echte crisistijden sluit immers niet alleen de grens, maar is ook de energievoorziening, de communicatie en het logistieke naar de knoppen, om over chaos nog maar niet te spreken.

"[...] Zorg bijvoorbeeld dat je voor 72 uur (3 dagen) voldoende eten en water in huis hebt om te overleven. Dus allemaal hamsteren? Nee dus. Gewoon een ijzeren voorraad in je voorraadkast en een gevulde vriezer hebben voor een paar dagen (en dus niet voor weken of maanden).
Vertrouw in de tussentijd op de hulpdiensten die je komen redden. Dat is ook wat we de laatste tijd hebben gezien. Hulptroepen die overal klaar staan om zorg te verlenen en winkels te bevoorraden. [...]"

https://mobiel.voedingscentrum.nl/n...-houd-je-hoofd-koel-en-je-vriezer-gevuld.aspx

Hoe enorm onnozel (of doortrapt en onverantwoord) kan men zijn om zoiets te schrijven, denk ik dan?

Mensen afraden om voor weken of maanden voorraad in te slaan, en aanraden "om te vertrouwen op hulptroepen die overal klaar staan", dat is een volkomen onnodig en m.i. irreëel spelen met levens van anderen.
En waarom, vraag ik mij dan af?

Ik hoop erop, dat jullie er ook zo over denken. Niet in slaap laten sussen...😉
3 dagen lijkt me ook te kort. De poepbacterie zorgt er al voor dat tigduizend mensen 11 dagen geen water kunnen drinken.

Wat vind je wel genoeg, als minimum? Twee weken? Een maand?

Ter verdediging van het voedingscentrum 2019 was wel nog een andere tijd, we hebben weer wat dingen meegemaakt sindsdien (Corona, energiecrisis, hybride oorlog met Rusland). Zelfs de koning weet het ;)
 
Ter verdediging van het voedingscentrum 2019 was wel nog een andere tijd.........................
Maar ook toen was het niet verboden om wat gezond verstand aan de dag te leggen. Als "expert" verkondigen dat we in 2 jaar tijd zelfvoorzienend kunnen zijn qua voedsel is niks anders dan gesubsidieerd zand in de ogen van mensen strooien.
 
3 dagen lijkt me ook te kort. De poepbacterie zorgt er al voor dat tigduizend mensen 11 dagen geen water kunnen drinken.

Wat vind je wel genoeg, als minimum? Twee weken? Een maand?
@marzman , voorraden voor een maand vind ik zelf toch wel een absoluut minimum.

Ik zou het nog eens moeten uitrekenen aan de hand van de voorraden die ik heb, maar een drie tot vier maanden red ik nu wel denk ik. De kosten zijn het eigenlijk niet, dus ... waarom niet?
Ter verdediging van het voedingscentrum 2019 was wel nog een andere tijd, we hebben weer wat dingen meegemaakt sindsdien (Corona, energiecrisis, hybride oorlog met Rusland). Zelfs de koning weet het ;)
Hmmmm, dat is net vijf jaren geleden en zo snel is de santenkraam sindsdien ook niet achteruitgegaan. Het was ook in 2019 gewoon al een behoorlijk kwetsbaar boeltje vrees ik. Kennelijk is er telkens eerst ellende nodig voordat men eindelijk wakker schrikt.😉
 
Terug
Bovenaan